رز پوکر (Razz Poker) (که گاهی به آن «رز 7 کارته» هم می­گویند) یک نوع پوکر استاد است که برای اولین بار چند دهه قبل همراه با سایر بازی­های لوبال (Lowball یا دست کم) معروف شد. معروفیت این نوع پوکر در دهه 1990 و اوایل 2000 تا حدودی کاهش یافت، اما اما شهرت بازی­ های مختلط و H.O.R.S.E. (که در این بین، رز پوکر نوع R است) به معرفی مجدد این بازی به یک نسل جدید از پوکربازها کمک کرد.

رز پوکر را می­توان به صورت دو تا هشت نفره بازی کرد. مثل پوکر استاد 7 کارته، این بازی نه فلاپ دارد (مثل هلدم یا اوماها) و نه کارت­های مشترک. برخلاف پوکر استاد 7 کارته، هدف در بازی پوکر رز درست کردن کمترین دست 8 کارته ممکن از بین 7 کارت است.

در این مقاله به آموزش پوکر و بررسی قوانین پوکر رز می­پردازیم.

طرح بازی Razz (گیم پلی)

طرح بازی رز پوکر بسیار شبیه به پوکر استاد 7 کارته است. ابتدا، به هر بازیکن دوکارت به پشت و یک کارت سوم به رو داده می­شود. مثل پوکر استاد، به این اولین توزیع کارت و شرط­ بندی که در ادامه آن صورت می­گیرد اصطلاحاً «استریت سوم» گفته می­شود، که به دورهای بعدی توزیع کارت و شرط ­بندی به همین ترتیب «استریت چهارم» تا «استریت هفتم» اطلاق می­شود. به دو کارتی که به پشت توزیع می­شوند اصطلاحاً «کارت­های هُل (Hole Cards)» و به کارت سوم که به رو توزیع می­شود «کارت دُر (Door Card)» گفته می­شود.

مثل پوکر استاد هفت کارته، در رز پوکر بازیکن بر اساس سه کارت اولی که دریافت می­کند تصمیم می­گیرد که دست را ادامه بدهد یا ندهد، که در این بین شروع دست عنصری اصلی استراتژی این بازی است.

به هر بازیکنی که قبل از استریت هفتم فولد نکند، در نهایت هفت کارت داده می­شود – دو کارت اول به پشت و یک کارت سوم به رو و سپس سه کارت دیگر به رو و در نهایت کارت آخر به پشت. از بین این هفت کارت، بازیکن باید بهترین ترکیب پنج کارته را درست کند، با این تفاوت که به جای درست کرن یک دست زیاد، بازیکن تلاش می­کند کمترین دست ممکن را درست کند که در این بین کارت­های آس به عنوان کمترین کارت در نظرگرفته می­شوند.

در رز پوکر کارت­های فلاش و استریت به حساب نمی­  آیند، به این معنی که بهترین دست ممکن در رز پوکر 5X 4X 3X 2X AX  است، که در آن نوع خال اهمیت ندارد. بهترین دست بعدی 6X 4X 3X 2X AX، و پس از آن 6X 5X 3X 2X AX است، که به همین شکل ادامه پیدا کرده و همان رویه را برای ارزش دست­ها دنبال می­کند که در بازی­های لوبال یا اسپلیت پات دنبال می­شود.

در رز پوکر شرط «هشت یا بهتر از هشت» نیز وجود ندارد – پایین­ترین دست در هنگام رو کردن ورق­ها بازی را می­برد، صرفنظر از اینکه چقدر کم باشد

مطالب مرتبط: آموزش بازی پوکر، قوانین و انواع آن

آنته (افزایش شرط)، شرط اجباری و شرط ­بندی

مثل پوکر استاد هفت کارته، در پوکر رز نیز از آنته و شرط ­های اجباری برای اضافه کردن هیجان به این بازی استفاده می­شود. به­ عنوان مثال، یک بازی رز پوکر 20 به 20 دلاری با آنته 1 دلاری و یک شرط اجباری 5 دلاری. (مثل بیشتر بازی­های استاد، رز هم معمولاً به صورت یک بازی با شرط ­بندی محدود تعیین شده بازی می­شود).

هر بازیکنی که قصد داشته باشد کارت دریافت کند باید یک آنته یک دلاری را روی میز بگذارد، و بانکی را ایجاد کند که ارزش رقابت را داشته باشد. سپس سه کارت اول قبل از اینکه مشخص شود یک بازیکن باید شرط اجباری را روی میز بگذارد، به هر بازیکن داده می­شود. در حالی که در بازی استاد هفت کارته بازیکنی که پایین­ترین کارت در را در اختیار دارد باید شرط اجباری 5دلاری را بگذارد، در رز پوکر این مسئله برعکس است – بازیکن با بالاترین کارت در باید شرط اجباری را بگذارد، که در این بین کارت «شاه» بالاترین کارت در این بازی است.

 

 

 

اگر چند بازیکن در استریت سوم کارت شاه داشته باشند، این تنها موردی در بازی پوکر رز است که خال اهمیت دارد و بازیکنی که بالاترین کارت شاه را در اختیار دارد باید شرط اجباری را بگذارد. ترتیب خال­ها در این حالت اینگونه است: شاه پیک (بالاترین کارت)، شاه دل (بالاترین کارت بعدی)، شاه خشت (سومین کارت بالا) و شاه خاج (پایین ترین شاه).

مثل استاد هفت کارته، بازیکنی که شرط اجباری را می­ گذارد این گزینه را دارد که شرط را با 10 دلار «کامل» کند. از این نقطه به بعد، شرط ­بندی در جهت عقربه­ های ساعت دور میز می­گردد، که هر بازیکن این گزینه را دارد که کال، رایز یا فولد کند. زمانی که شرط­  بندی تمام شود، به هر بازیکنی که در دست باقی می­  ماند یک کارت جهارم داده می­شود (یعنی، «استریت چهارم»).

در پوکر استاد هفت کارته، اولین بازیکنی که از استریت چهارم به بعد بازی را آغاز می­کند بازیکنی است که بالاترین دست را داشته باشد. اما در رز پوکر اولین بازیکنی که از استریت چهارم و دورهای بعدی بازی کار را آغاز می­کند بازیکنی است که پایین­ترین دست را داشته باشد.

در یک بازی رز 10 به 20 دلاری، محدودیت شرط ­بندی در استریت سوم و چهارم حدود پایین­تر خواهد بود، که در اینجا 10 دلار است، سپس در استریت­های پنجم، ششم و هفتم محدودیت تا 20 دلار افزایش می­یابد.


استراتژی پوکر رز / RAZZ

بهترین دست برای شروع در رز پوکر آس – دو – سه است. اغلب در بازی­های پوکر فول رینگ ( یعنی، با حضور هشت بازیکن)، بازیکنان حرفه­ای پوکر رز دست­های سه کارته آغازین که شامل هر کارتی بالاتر از هشت باشد را فولد می­کنند.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که جفت­ها در رز پوکر به حساب می­ آیند، که باعث می­شوند دست بسیار بالا شود. این به این معنی است که هر گونه دست آغازین که شامل یک جفت است دست بدی است و جفت آوردن در دورهای بعدی نیز به ضرر بازیکن است.

 

با این حال، اغلب این اتفاق می­افتد که میز ممکن است به سمت بازیکنی بچرخد که در سمت چپ بازیکنی نشسته است که با داشتن یک کارت بالا مجبور به بستن شرط اجباری شده است. در این حالت، بازیکن باید شرط را با چیزی کامل کند که الزاماً یک کارت در پایین­تر خواهد بود، حرکتی که اغلب برنده آنته ­ها و شرط­ های اجباری می­شود.

فرض کنید یک بازیکن کارت بی بی خشت دارد و یک شرط اجباری را بگذارد و بازی به سمت آخرین بازیکنی پیش برود که در کارت­های هل خود (کارت­ها به پشت) شاه پیک و سرباز دل و در کارت روی خود هفت دل دارد. این بازیکن حتی با داشتن کارت­های صورت در بین کارت­های هل خود باید کامل کند، زیرا بازیکنی که در کارت روی خود بی بی دارد به احتمال زیاد نمی تواند کال کرده و دست را ادامه دهد. بردن آنته­ ها و شرط­ های اجباری عنصر اصلی استراتژی رز پوکر است.

از اینجا به بعد استراتژی رز پوکر شامل درک این موضوع است که چه زمانی ارزش دارد درست کردن یک دست پایین قوی را ادامه داد و در عین حال به کارت­ های روی رقیب نیز توجه داشت تا مشخص شود چه کارت­هایی بازی شده ­اند و چه کارت­های نه که با آنها می توان دست را کامل کرد. گاهی حتی یک دست آغازین خوب مثل 7X 3X 2X در صورتی که چندین کارت چهار، پنج و شش در کارت­های روی دیگر بازیکنان نمایان شوند، جذابیت خود را از دست می­دهد، و باعث می­شود درست کردن دست هفت به پایین برای شما سخت­تر باشد.

در رز پوکر، بازیکنانی در کارت­های روی خود کارت­های پایین دارند اغلب با شرط ­بند و افزایش شرط­ های خود بی مهابا عمل می ­کنند، که البته گاهی بستن شرط و افزایش شرط با یک کارت خیلی پایین که پشت این امر پنهان است که کارت­های پایین شما به پشت هستند، صحیح باشد.

گاهی در رز پوکر این کار احتمال دارد که با دانستن اینکه رقیب شما نمی­تواند دست بهتری از دست شما را درست کند، روی یک دست اصطلاحاً «قفل» کنید. فرض کنید در استریت ششم شما کارت­های 4 2 / 3 A K 6 را داشته باشید و ببینید که رقیب شما در کارت­ های روی خود 5 6 J 7 دارد. در این حالت می­دانید رقیب شما در استریت هفتم هر کارتی که هم بگیرد، بهترین دستی که می­تواند بسازد 6-5-3-2-A خواهد بود، دستی که همین حالا نیز از دست 6-4-3-2-A بدتر است.

آموزش پوکر: راهنمای قوانین رز / RAZZ پوکر

چکیده ی مطلب

باوجودی که رز پوکر برای همه افراد جذاب­ترین نوع بازی پوکر نیست، این بازی در میان خیلی از پوکربازها محبوب است و قطعاً یادگرفتن آن ارزشش را دارد. اغلب در بازی­های H.O.R.S.E.  پوکر رز موردی است که در بین این آمیخته کمتر از بقیه شناخته شده است، به این معنی که با کمی مطالعه می­توانید در این بازی از رقبای خود بهتر شوید، که باعث می­شود رز پوکر بازی پرمنفعتی برای شما باشد.

https://www.pokernews.com/poker-rules/razz.htm

منبع

2 Comments

    • سلام دوست عزیز

      تمامی ایونت های سایت دوره ای تکرار میشن. زمان دقیقش هم توی کانال های سایت اعلام میشه. میتونید از طریق تلگرام، اینستاگرام، توییتر و سایر صفحات ما در جریان قرار بگیرید.

      لینک صفحات:
      CannonBet Socials

پاسخ دهید