اگر با نحوه بازی پوکر اوماها پات لیمیت یا اوماهای محدود به بانک (که به آن اوماها های (Omaha High یا اوماهای زیاد) نیز گفته می­شود) آشنا باشید، یاد گرفتن نحوه بازی پوکر اوماها زیاد-کم برایتان آسان است.

 

بازی پوکر اوماها زیاد-کم 8 یا بهتر چیست؟

همان­طور که از اسم این نوع بازی پوکر مشخص است، اوماها زیاد-کم یک نسخه «Split Pot یا تقسیم بانک» از بازی پوکر اوماها است که در آن بازیکنان به طور همزمان برای هر دو مقدار «زیاد» و «کم» بانک رقابت می­کنند. اوماها زیاد-کم معمولاً با شرط ­بندی ثابت محدود یا Fixed-limit بازی می­شود و اغلب در فرمت­های «بازی مختلط» نظیر H.O.R.S.E. (که در آن، اوماها زیاد-کم «O» است) یا در آمیزه 8 بازی­ای معروف دیده می­شود.

گاهی در یک سایت­ آنلاین بازی پوکر مشاهده می­کنید که به این نوع پوکر «اوماها 8 (Omaha 8)» یا حتی «O/8» یا به بیان دقیق­تر «اوماها زیاد-کم 8 یا بهتر (Omaha Hi-Lo 8 or Better)» گفته می­شود.

ورژن­های پات لیمیت یا محدود به بانک و بدون محدودیت پوکر اوماها زیاد-کم نیز معروف هستند، به­ویژه به صورت آنلاین در دو نوع بازی­های نقدی یا تورنمنت­ها.

قوانین بازی پوکر اوماها Omaha Hi-Lo Split-8-or-Better

در پوکر اوماها زیاد-کم، دست «زیاد یا بالا» درست به همان شکلی تعیین می­شود که در پوکر هولدم یا اوماها تعیین می­شود، و ارزش دست­ها همان ارزش متداول و سنتی در بازی پوکر است.

اما دست «کم یا پایین» نیاز به کمی توضیح بیشتر دارد، به­ویژه اگر در بازی­های تقسیم بانک یا پوکر زیاد-کم یه تازه وارد باشید.

قبل از هر چیز، از هر کارتی که برای درست کردن دست بالای خود استفاده کنید، این کار زمانی که دست پایین خود را درست می­کنید هیچ تفاوتی ایجاد نمی-کند. می­توانید از کارت­های یکسان، دو کارت دیگری که در اختیار دارید، یا هر ترکیبی از آنها استفاده کنید مشروط به اینکه از دو کارت از دست چهار کارته خود به اضافه سه کارت مشترک استفاده کنید تا دست پوکر پنج کارته خود را درست کنید.

 


قوانین پوکر اوماها زیاد-کم معمولاً با یک «شرط» برای دست پایین بازی می­شود، به این معنی که همه کارت­هایی که یک دست پایین و کم را درست می­کنند باید با رتبه هشت یا کمتر از هشت باشند. به همین دلیل است که به این نوع پوکر «اسپلیت 8 یا بهتر» گفته می­شود، عبارتی که معمولاً به نام بازی اضافه می­شود.

یک دست پایین واجد شرایط کننده متشکل از کارت­های غیر جفت با رتبه 8 یا کمتر است. برای دست پایین، آس یک کارت کم (کمترین) کارت در نظر گرفته می­شود، در حالی که همین کارت می­تواند در دست­های بالا به­عنوان بالاترین کارت تلقی شود.

ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که اگر پنج کارت پایین شما یک straight یا flush درست کنند، این نکته در بازی اوماها زیاد-کم اهمیتی ندارد و هنوز یک دست پایین در اختیار دارید (مثلاً وقتی تمام کارت­های شما هشت یا کمتر از هشت باشند). در سایر بازی­های «دست پایین» مثل تریپل دراو بدون محدودیت 2 تا 7، فلاش­ها و استریت­ها باعث می­شوند دست پایین شما بالاتر شود، اما در اوماها زیاد-کم اینجور نیست.

این به این معنی است که یک دست شامل کارت­های 5، 4، 3، 2 و آس کمترین و پایین­ترین دست ممکن خواهد بود، یعنی، بهترین «دست پایین» در اوماها زیاد-کم. به این دست گاهی یک «wheel» گفته می­شود. دومین پایین­ترین دست ممکن شامل کارت­های 6، 4، 3، 2 و آس است. بدترین دست پایین که برای یک دست پایین در بازی اوماها زیاد-کم واجد شرایط می­شود کارت­های 8، 7، 6، 5 و 4 است.

یک روش خوب برای فهمیدن اینکه کدام دست پایین بهترین است، مرتب کردن دست از بالاترین کارت به پایین­ترین کارت و سپس در نظر گرفتن دست به­عنوان یک شماره پنج رقمی است، که کمترین شماره بهترین (یا پایین­ترین) دست است. بنابراین، دست 5، 4، 3، 2 و آس (54321) از دست 6، 4، 3، 2 و آس (64321) و دست 6، 4، 3، 2 و آس از دست 6، 5، 3، 2 و آس (65321) بهتر است و علی آخر.

 

مثالی از یک دست پوکر اوماها زیاد-کم اسپلیت 8 یا بهتر

اجازه دهید فرض کنیم یک دست اوماها زیاد-کم چنین است: A63KQ

شما کار­ت های AK74 را در اختیار دارید و رقیبت شما کارت­های QJ42 را دارد.

بهترین دست بالای ممکن شما دو جفت است، آس­ها و شاه­ها – با استفاده از آس خاج و شاه پیک در دست خود با جفت کردن آنها با آس و شاه روی میز، که در این بین بی­بی یک کیکر است.

بهترین دست پایین شما 7، 6، 4، 3 و آس است – با استفاده از 7 خشت و 4 خاج در دست خود همراه با سه کارت پایین روی میز. به این نکته توجه کنید که چگونه می­توانید از آس در دست خود زمانی استفاده کنید که بخواهید دست خودتان را یک دست پایین کنید؛ چون باید دقیقاً از دو کارت در دست خود و سه کارت روی میز استفاده کنید (و یک آس روی میز قرار دارد).

در این بین، رقیب شما می­تواند در هر دو دست پایین و بالا شما را ببرد. بهترین دست بالای رقیب شما یک فلاش است – با استفاده از دو کارت خشت در دستش (سرباز خشت و چهار خشت) و سه کارت خشت روی میز.

بهترین دست پایین رقیب شما 6، 4، 3، 2 و آس است – با استفاده از چهار خشت و دو پیک در دست خود به همراه سه کارت پایین روی میز. 64321 از 764321 کمتر است، در نتیجه رقیب شما برنده این دست می­شود.

به بردن هر دو نیمه بانک مثل این اصطلاحاً یک «scoop» یا «scooping» یا «جمع کردن بانک» گفته می­شود، که نتیجه­ای است که شما باید هر زمان که بازی­های پوکر تقسیم بانک یا زیاد-کم را بازی می­کنید سعی کنید به آن برسید.

گاهی در اوماها زیاد-کم هیچ دست پایین تعیین کننده­ای وجود ندارد. این مسئله زمانی صدق می­کند که روی میز کمتر از سه کارت غیر جفت با ارزش هشت یا کمتر از هت روی میز وجود داشته باشد.

به­عنوان مثال، اگر کارت­های روی میز چنین باشد 9KA4J، تنها دو کارت روی میز وجود دارد که ارزش آنها هشت یا کمتر از هشت است (آس دل و چهار دل)، که به این معنی است که برای هیچ کس این امکان وجود ندارد که یک دست پایین درست کند. زمانی که این اتفاق می­افتد، هر کسی که بهترین دست بالا را داشته باشد کل بانک را جمع می­کند


قوانین بازی پوکر اوماها زیاد-کم Omaha Hi-Lo Poker

چکیده ی مطلب

یاد گرفتن پوکر اوماها Hi-Lo سخت نیست، مخصوصاً اگر از قبل با بازی اوماهای محدود به بانک آشنا باشید. البته استراتژی این بازی می­تواند پیچده باشد، همراه با اهمیت بسیار زیادی که درک این مسئله دارد که بهترین دست­های شروع کننده کدام دست­ها هستند (به­عنوان مثال، دست­هایی که شامل یک آس با دست کم یک یا دو کارت پایین هستند، به­ویژه یک دولو) و در این بازی مرتکب این اشتباه نشدن که تنها برای نیمی از بانک (فقط نیمه بالا یا پایین) تلاش کنیم.

کلید بازی انفجار این است که در لحظه مناسب سهامتان را نقد کنید. دور نسبتاً سریع نمودار بر هیجان بازی می افزاید. بازیکنان باید متمرکز باشند زیرا بازی با سرعت فوق‌العاده‌ای حرکت می‌کند – ما به شدت توصیه می‌کنیم که ابتدا چند راند بازی را تماشا کنید یا یک بازی دمو را امتحان کنید. 

https://www.pokernews.com/poker-rules/omaha-hi-lo.htm

منبع

پاسخ دهید